lördag 22 januari 2011

En snabbkurs i ekonomisk härdsmälta

För er som läst mitt inlägg ¨Vad är petrodollar¨ och undrat vad poängen var egentligen så kan jag rekommendera videon jag länkar till nedan. Den förklarar med all önskvärd tydlighet vad jag försökte få fram med mitt inlägg men kanske inte riktigt lyckades med. Jag är amatör i skrivandet och gör det mest i hopp om att kunna väcka någon till att själv vilja försöka förstå vad som egentligen händer i världen just nu. För er silverbugs (vilket inkluderar mig själv) så tar videon även upp silver. Även om det är USA det talas mest om så lär effekterna av hyperinflation drabba oss i Sverige också, tro inget annat. Den sista delen av videon är närmast reklam men det förändrar inte betydelsen av de fakta som presenteras.

Ta er tid att titta/lyssna, det kanske visar sig vara väl spenderade minuter? Var det bortkastat så är en halvtimme inte hela världen och dessutom mindre än de flesta spenderar på att se på hypnosmaskinen i vardagsrummet varje kväll.

http://www.stansberryresearch.com/pro/1011PSIENDVD/PPSILC42/PR

3 kommentarer:

  1. Här är en liten filmsnutt till
    http://www.youtube.com/watch?v=p9M0Ckt0Yws&feature=player_embedded

    /Markus

    SvaraRadera
  2. Tack för länken, vi lever i spännande tider. bara att köpa så mycket silver man har råd med. Tacksamt med den rekyl vi har just nu i silvret. Hoppas den backar lite till de närmsta veckorna så man hinner köpa mer.

    SvaraRadera
  3. Roluswe, ja man får se det så! Markus, bra länk! jag tyckte Alan Greenspans uttalande om guldstandard häromdagen var häpnadsväckande, hade han rökt navelludd igen karln? Eller försöker han få sina synder sonade på något sätt? Vad tror ni, är det en bra ide att införa guldstandard igen? (Man kan kanske argumentera för att vi alltid haft guldstandard på ett eller annat sätt men ändock)

    SvaraRadera