onsdag 18 januari 2012

Swenglish in space

Svullo X36 har svängt fel vid galax L8 och kraschat sin kvast här. Svullo är vilse och förvirrad. Jag förlåter X36, för jag som infödd förstår inte heller. Det är onekligen en ganska konstig planet. Svullo X36 såg kanske något jag alltid önskat få se i verkligheten, vår planet från ovan. Jag vill se om den verkligen ser sådär vackert fridfull ut som den gör på bild. Jag ser alla andra bygga murar omkring sig med titthål i så att dom bara kan titta ut igenom en annan sida om dom ser tråkigheter, men jag kan inte. Jo, om jag verkligen skulle försöka så kunde jag nog men, varför? Jag gillar ordspråket "Man kan rulla en bajskorv i socker men det blir ändå ingen munk". Att inte veta hur världen egentligen ser ut och fungerar är en sak. Problemet är ju att de allra flesta av oss faktiskt vet åtminstone tillräckligt för att bli av vårt eget psyke tvingade att antingen avvika från normen och faktiskt tala ut eller göra något, eller välja att inte se.

Det är kanske förståeligt att aktivt välja att inte se.

Låt oss istället se Svullo. Texten här är en av de bästa jag hört med ett enastående djup. Det här är ett sånt verk man kan återkomma till igenom livet och hitta nya tolkningar och infallsvinklar varje gång. Jag saknar faktiskt Micke Dubois. Han gav vansinnet i oss alla ett ansikte.


The assassination museum, they have the windows set up to look exactly like they did on that day, and it's really accurate, you know, because Oswald is not in it.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar