fredag 6 januari 2012

Fredagsnöje

I en av berättelserna om Sherlock Holmes försöker Holmes förklara för Watson en del av hemligheten bakom hans skarpsinne. Holmes frågar Watson hur många steg trapporna han går i varje gång han hälsar på Holmes består av. Watson medger att han gått i trapporna hundratals gånger men vet inte hur många dom är. "You see but you do not observe" förklarar Holmes. Han vet att det är 17 steg för han har både sett och observerat.

Kanske kan man påstå att vad Holmes säger eller menar är att saker presenteras för oss närmast överallt på ett tydligt men ändå otydligt sätt. Våra hjärnor är helt enkelt tränade att inte uppmärksamma något som finns mitt framför oss, överallt. Vi ser men observerar inte. Jag pratar om symboler. Det gamla ordspråket "en bild säger mer än tusen ord" är väldigt sant för den som inte bara ser utan observerar.

Symboler finns överallt. Precis exakt överallt. Ta en vända i ditt hem, betrakta alla saker du kan hitta med ett varumärke eller namn på. Om du ser allt det här på samma sätt som du brukar, som om det bara är namn, loggor och symboler som egentligen inte betyder något förutom att bara vara ett ansikte åt produkten eller företaget så kommer du att missa det. Om du istället observerar med övertygelsen om att nästan alla symboler och namn du hittar faktiskt betyder något och inte bara är tagna ur tomma luften så kommer en helt ny värld att öppna sig för dig. Try it! Jag tänker här häda och använda det ur marknadsföringssynpunkt genialiska ordspråket "google is your friend" även om det kanske inte är sant ur alla avseenden. Du kan kolla på dina vitvaror, vad dom heter och deras loggor/symboler och försöka ta reda på vad dom betyder, kolla i kylen på dina livsmedel, i ditt badrumsskåp på produkterna där och så vidare. Ta för vana att betrakta saker på det här sättet, reklam, tv, vad det än kan vara och nytt ljus kommer att träffa dina ögon.

Exempel: Windowsloggan, Sun Microsystems logga (Om du inte är nörd som jag så kanske du inte känner till deras produkt Solaris), påminner dom dig om något bortsett från att de på något sätt liknar varandra? Kan du se någon annan symbol i dom som nu är "förbjuden"? Alfa Romeos logga är också anmärkningsvärd, det är ett rött kors och en orm(?) som äter en människa. Du kan sysselsätta dig long time med det här om du vill.

Om du tycker det här är helt ointressant, strunta i det helt enkelt men du kanske missar något spännande :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar