tisdag 26 april 2011

The Open Source Hydrogen Car

Detta är något så spännande som en open source bil som drivs på väte. Ja, open source. Allt du behöver för att bygga den här bilen kommer att släppas under open source, ritningar, mjukvara, allt. Ganska spännande va? Riversimple som firman heter tänker heller inte sälja bilarna utan enbart leasa ut dom. Detta betyder att Riversimple följdaktligen tjänar mer pengar på att bygga bilarna modulärt så att komponenter kan bytas ut eller uppgraderas och så hållbart som möjligt istället för att medvetet bygga något som i längden inte håller så att konsumenterna måste köpa nya efter ett tag.


http://www.riversimple.com/

10 kommentarer:

  1. Coolt!
    Det vore häftigt om delar kunde tillverkas i reprap också!
    http://www.youtube.com/watch?v=FUB1WgiAFHg

    SvaraRadera
  2. Exakt Lincoln! Om man sedan kunde ha sin egen sol/vinddrivna vätegenerator hemma vore väl lyckan fullständig. Finns massor med intressant att läsa om sådana generatorer för hemmabruk här och här. Vilken grej! Visst finns det problem med väte som energibärare, men å andra sidan, om förbränningsmotorn med olja som bränsle hade uppfunnits idag lär den väl knappast ens ha tillåtits. Man kan tycka att det är närmast obegripligt att konceptet med små undantag knappt förändrats på mer än 100 år, men det har väl sina orsaker.

    SvaraRadera
  3. Jo, binder man fast värdet en världsvalutan (dollarn) vid olja så är det klart att alla energikällor som kan utvecklas (särskilt de småskaliga lokala) måste dödas så att inte värdet på valutan äventyras.
    Men det där vet ju du redan - jag läste ditt inlägg om Petrodollar - riktigt bra!

    Din video på drakvindkraft var enormt bra. Den kommer de säker göra allt för att döda.

    Men jag började tänka på varför de bygger jättevindkraftverk. Borde inte mindre vara effektivare? Stora vindkraftverk har stor svepyta - det är sant - men de har väldiga låga rpm. Små vindkraftverk får mycket högre rpm vilket borde göra att mindre med vind hinner "slinka" emellan bladen. Vet inte om det ligger något i det men tanken hamnade där när jag kollade på din video.

    Har aldrig sett någon uträkning som visar att stora vindkraftverk är effektivare än små.

    Men småskalighet är ju inget de kan styra så det kanske är en av anledningarna till att storskaliga vindkraftverk hela tiden ska ha företräde.

    En sak till - det är kanon att man kan lagra vätgasen från sommaren till vintern i Sverige (vi har ju inte färre soltimmar bara ojämnare fördelat).

    SvaraRadera
  4. Märker att ni inte känner till svenske uppfinnaren Olof Tegström, som redan 1975! kom på det ni gillar nu, dvs vindkraftverk(15m) som alstrade(via elektrolys av vatten) vätgas, som han lagrade och använde till sitt hus gaspanna. Blev så mycket gas över att han konverterade sin Saab att gå på vätgasen också! Alltså han skippade all köpt energi och vart självförsörjande OCH miljövänlig! Strax innan bilan föll, så var t.o.m kungaparet hos honom, samt pressen, där en bild togs när kungen satte en mugg under bilens avgasrör, där avgaserna i form av vattenånga kom ut, och han drack.
    Bilan föll, som sagt, och myndigheterna hotade med straff & böter om han inte slutade.
    Som den timide uppfinnare han var, förstod han först inte vad som hände, men sen gick den kranka verkligheten upp för honom.
    Är själv tekniker och har anammat Tegströms idéer, samt lärt mig allt om hur det går till bakom kulisserna, innan han dog.
    Det är ruttet, bara så ni vet!

    SvaraRadera
  5. Det var som f-n. Det visar bara hur lite jag vet :) Måste sätta mig och läsa om denne herre! Jag har ganska nyligen börjat läsa på om sätt att fixa sin egen energi och har mycket att lära. Mina tekniska kunskaper har luckor på många ställen märker jag när jag börjar läsa om det här. Frågorna är många och det är inte lätt att hitta läsning med tekniska beskrivningar. För att lagra undan vätgas antar jag att man måste komprimera den, hur gör man det säkert? Som sagt, många frågor...

    Lincoln, kolla det här appropå mindre vindkraftverk, den där utformningen borde vara optimal:

    Helix wind

    SvaraRadera
  6. Jo, han o man brukar lagra vätgasen i komprimerad form. Tegström hade ett väldigt lågt tryck, ca 20 bar, vilket är billigt och enkelt, men ger en väldigt stor volym. Har man plats för det så är det ok, men funkar dåligt i bilar för då får man inte plats med nått annat än vätgastanken. I bilar är man numera uppe på 700 bar.
    Fast man letar efter andra lagringsformer, för att komprimera så högt är dyrt och komplicerat.
    Har mycket info o mtrl om Tegströms idéer, för den som är hugad.

    SvaraRadera
  7. Extremt intressant, Sverker! Har du dem lagrade informationen digitalt? Du kanske i så fall kan slänga upp den på typ
    http://www.megaupload.com/

    Jo, att det är skitigt har man ju förstått och ju mer man gräver desto mer förstår man hur psykopatiserad världen har blivit och att det är psykopater som styr.

    Hej o hå
    Jo, helix verkar vara en förbättrad variant av en Savonius. En savonius rotor är absolut enklast att bygga men påstås vara minst effektiva. Men samma sak där som med vanliga horisontala vindkraftverk - större savoniusrotorer ger lägre rpm (men där kan ingen vind "slinka" mellan, så vridmomentet blir högt). En vertikal savonius kan ju byggas högre men smal så tar den emot mer vind och har högt rpm. Ska fan testa - borde funka med vilket plaströr som helst.

    SvaraRadera
  8. Jag måste hålla med Lincoln, otroligt intressant! Finns det någon möjlighet att ta del av detta så skulle jag vara oerhört intresserad! Har du byggt något sådant själv Sverker?

    SvaraRadera
  9. Skall lägga upp lite matnyttigt när jag kommer åt min hemdator.
    Men för att ge en kort bild av läget.
    Det är inte så lätt som man hoppas att få nån vettig energi ifrån vind. Det behövs minst 8 m/s och ofta för att det skall ge nått.
    Snurran behöver vara minst 3m diam och ger då ca 1kW.
    Först så loosar man ca 30% vid elektrolysen. Sen försvinner ca 20% (av det som är kvar efter första förlusten) vid komprimeringen.
    Sen försvinner ca 40% när man omvandlar vätgasen till el(bränslecell) men kan man nyttja spillvärmen så är det ok, på vintern.
    Väljer man att driva en kolvmotor istället, som driver en elgenerator så loosar man hela 70%! Igen, kan man utnyttja spillvärmen så är det ju vettigt, iaf på vintern.
    Jag menar, bara så man är medveten om fysikens lagar, och vad man skall räkna med.
    Trots detta är detta den enda vägen att gå, tills nån annan helt ny revolutionerande upptäckt görs.
    Tegström berättade att han kom på en av orsakerna att han stoppades.
    "vår" kärnkraftsindustri har ett hemligt avtal med staten som gäller till 2032. Där står att ingen annan elenergikälla får finnas före dess, för bankerna som man "lånade" av för att bygga kärnkraftverken, ville ha avkastning på kapitalet så länge. Finns en (hög)straffavgift, om staten skulle göra detta.
    Och med tanke på vad iaf Lincoln vet om banker o lån, så ser vi här ytterligare exempel på vilka det som är våra egentliga parasiter.

    SvaraRadera
  10. Tack för informationen, Sverker!
    Min tanke var att små generatorer är effektiva då de har högt rpm tal. Så istället för ett stort skulle man kunna bygga många små. Savonius-rotorer är extremsimpla att bygga så att göra många skulle inte ta mycket tid eller kosta så mycket.
    För jag har aldrig förstått hur de kan hävda att ett högt rpm ger bättre effektivitet samtidigt som de bygger stora vindkraftverk med låga rpm.

    Jo, egentligen ska man ju högt upp om man ska få ut något. Vet inte om du såg "spring med saxen"s tidigare blogg med drakvindkraft? Det lär de ju försöka mörda tämligen omgående. Likadant är det väl med thoriumkärnkraftverk.
    http://springmedsaxen.blogspot.com/2011/04/att-generera-elektricitet-med-en-drake.html

    SvaraRadera