söndag 3 april 2011

Att väcka intresse

Att förstå vårt vårt bedrägliga finansiella system är kanske inte alldeles enkelt. Det är mycket att ta in, mycket att lära av eller lära om, och kanske är många inte ens intresserade. Hur väcker man intresset? Hur förklarar man det omöjliga i evig tillväxt, eller hur världens banksystem hänger ihop och fungerar, eller hur mycket orättvisor och lidande det skapar, eller betydelsen av riktiga ärliga pengar? Att börja med påståenden som att det inte fungerar, är rent bedrägeri och kommer att sluta med tragik får ofta resultatet att ingen vill lyssna längre oavsett argument om varför. Kanske beror det på att det påståendet går precis tvärt emot många människors direkta erfarenheter, eller iallafall upplevda illusioner av att systemet fungerar. Det har ju trots allt med undantag för lite "hickups" då och då rullat på ganska länge nu, eller hur?

Jag kan inte sluta bli arg över att något som har sådan enorm makt och påverkan på våra liv och vår frihet är något många vet så lite om. Nu är det ju okunnigheten som möjliggör för systemet att fortsätta vilket ger något sorts moment 22. Okunnighet skall heller inte skyllas på gemene man, det är ju inte precis så att man i skolan får lära sig hur det verkligen fungerar. Jag har också varit djupt okunnig och naiv och är det med stor sannolikhet fortfarande på många sätt.

Den tecknade filmen om ECB och inflationsmonstret nedan får agera mardrömsexempel:



Det är också lätt att låta arrogant när man ska försöka sig på att förklara något som faktiskt inte är helt enkelt.

Jag vet att många av er därute är pålästa och kunniga så min fråga är:

Har ni några tips på bra böcker att rekommendera istället för att snärja in sig i att försöka förklara saker från början på egen hand? Att ge bort en bok som är lagom djupgående kan kanske vara ett bra sätt att väcka intresse?

Jag vet att oenigheten också är stor om hur ett bättre rättvist system ska fungera, men enighet om det kräver förståelse om vad som är fel på det nuvarande och hur det fungerar/inte fungerar.

Vad fick er intresserade? Vilka böcker har ni läst?

6 kommentarer:

  1. Hej

    Jag blev väckt på ett ganska brutalt sätt av filmen "Money as debt" som nu även finns på svenska här.....
    http://www.youtube.com/view_play_list?p=55D81811E0DB622D

    Sedan rekommenderar jag även boken "Bankerna och skuldnätet" av Ellen Hodgson Brown.
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197705942
    Och efter att ha läst den även "Mammons furstar" av Richard Werner.
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918948326X
    Båda böckerna är på svenska vilket har varit viktigt för mig.

    Sedan så har jag faktiskt startat en egen bloggserie som jag kallar "Hur bankerna styr vårt samhälle" (börja med del 1 i serien).....
    http://blogg.aftonbladet.se/superzeke?cid=166946
    Jag har försökt skriva väldigt enkelt just för att jag vill få människor att vakna till.

    Igår så hittade jag en video som är enkelheten själv. Richard Werner hoppar här också över den rätt så krångliga multiplikator-modellen som används överallt för att beskriva "Fractional reserve banking" (som även används i min egen blogg ibland). I verkligheten så är jag övertygad att Werners förklaring stämmer bäst.
    http://www.youtube.com/watch?v=IcLPW3Wbo4o

    Ha det gott
    Janne

    SvaraRadera
  2. Tack Janne för tipsen! Mycket bra blogg du har startat också, fortsätt med den! Bankerna och skuldnätet ska jag faktiskt läsa, Mammons furstar också! Som sagt, även om alla inte är överrens om hur ett nytt ärligt rättvist system ska fungera så måste steg 1 vara att få folk att inse hur sjukt det nuvarande är och vad det faktiskt orsakar i världen.

    SvaraRadera
  3. 2 böcker som ALLA människor bör/skall läsa och som borde ingå i en fri och oberoende skolundervisning, vilket givetvis aldrig kommer ske: A Century of War och sedan Gods of Money bägge skriva av den utomordentlige författaren William F Engdahl.

    En av världens viktigaste och absolut mest intressanta och skrämmande böcker som skrivits är Tragedy and Hope utav Caroll Quigley.

    SvaraRadera
  4. Vidsynt, bara följande citat fick mig att vilja djupdyka i Tragedy and Hope:

    The argument that the two parties should represent opposed ideals and policies, one, perhaps, of the Right and the other of the Left, is a foolish idea acceptable only to the doctrinaire and academic thinkers. Instead, the two parties should be almost identical, so that the American people can "throw the rascals out" at any election without leading to any profound or extreme shifts in policy.

    SvaraRadera
  5. Ja, Vidsynt försöker med en dåres envishet bära ut budskapet, det är endast ett stort skådespel, charader, skendemokrati.

    Tragedy and Hope är inte på ngt sätt "lättläst" men desto viktigare och intressantare.

    "The powers of financial capitalism had another far-reaching aim, nothing less than to create a world system of financial control in private hands able to dominate the political system of each country and the economy of the world as a whole. This system was to be controlled in a feudalist fashion by the central banks of the world acting in concert, by secret agreements arrived at in frequent private meetings and conferences"

    SvaraRadera
  6. Vidsynts bokförslag verkar väldigt intressant, får se om jag vågar mig på den (det är språket som strular, läser helst på svenska).

    Detta är visserligen ingen bok men en ny svensk webb-TV om penningreform som bloggaren Lincoln (mycket bra blogg) här.....

    http://parasitstopp.wordpress.com/2011/03/23/ny-tv-kanal-om-bankparasitismen/

    Har även fixat en spellista med den svensktextade versionen av filmen "Money as debt" här.....

    http://www.youtube.com/view_play_list?p=55D81811E0DB622D

    Ha det
    Janne

    SvaraRadera