söndag 20 mars 2011

Ron Paul om Afghanistan

I normala fall får jag kalla kårar av debatter om politik. Inte för att jag inte bryr mig, utan för att all relevant tas bort på förhand så att det enda som finns kvar att diskutera eller rösta på är nonsens. Du som väljare ges ett val, men ett noga utstuderat val där ingen större skillnad mellan alternativen egentligen finns. Ron Paul är ett undantag enligt mig och för den som orkar höra på vad han säger, är det inte egentligen väldigt märkligt att HANS åsikter betraktas som udda?

Vi borde byta namn på försvaret, för i ärlighetens namn, handlar det verkligen längre om att försvara vår nation? Reklamfilmerna på tv som jag faktiskt inte lyckats missa även om min tid framför tv:n är väldigt kort, är ju riktigt bra. Undrar vad dom kostade att producera och kontinuerligt sända? Kanske kunde dom bli bättre om vi lär av pappa USA och låter sloganen vara "Moder Svea vill ha dig, besök närmaste rekryteringscenter" som vår motsvarighet till Uncle Sam wants you. Låt oss också redan i tidig ålder indoktrinera våra barn att uppvisa en stark patriotism och en ärofylld syn på att dö för sitt land eller för frihet. Låt oss ignorera att det mesta av friheten idag tas bort av stater, inte externa hot. Låt oss göra hjältar av soldaterna och hylla dom vid hemkomst från konflikthärdar långt bort från vårt hemland, konflikter som oftast inte ens dom unga soldaterna förstår men ändå riskerar sina liv för. Vår vapenindustri är naturligtvis en kritiskt del och bör inte läggas ner. Det är ju trots allt inte vapen som dödar, utan människorna som använder dom. Det är inte vapenindustrins fel att vapnen vi exporterar används för att döda. Krig kan ge lukrativa möjligheter för väl valda företag att komma efter och bygga upp igen, för att inte tala om den enorma framgång det är mediamässigt. Inget ger tittarsiffror som krig (sålänge döda förkolnade kroppar tas bort, det vill ju ingen se) och extra mycket så om reportrarna kan följa med inbäddade i stridande förband. Låt oss hoppas att nästa konflikt filmas med dolby digital surround sound för extra stark upplevelse.

Nåja, nog med struntprat från mig. Ron Paul var det ju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar