måndag 2 maj 2011

If You’re Going To Kill It, Open Source It!

Minns någon Sonys Aibo? Den gulliga lilla robothunden som var ack så dyr men oerhört avancerad för sin tid? Aibo som plattform var/är vad entusiaster kämpar med att få till. Under Aibos livstid hotade Sony oräkneliga Aibokunder för att dom försökte modifiera eller förbättra sina Aibos. Aibo är nedlagd som produkt sedan 2006, men vad hade hänt om Sony hade låtit folk hacka Aibo fritt? Hade inte Sony fått tusentals utvecklingstimmar gratis av användarna då? Antagligen hade Aibo utvecklats och blivit mycket bättre än vad den var. Kunde inte Sony istället för att döda Aibo, gjort den open source och låtit den leva vidare? Nu är Aibo en robothund, men det finns otaliga andra exempel, såsom IBM:s beryktade superdator Deep Blue som faktiskt slog självaste Kasparov i schack för att sedan nedmonteras och läggas ner. Jag vill dra mig till minnes att jag i min tidiga barndom blev lovad flygande bilar och allehanda andra spännande saker. Vad hände? Kanske är jag dum och envis, men jag vägrar tro att det är tekniken som sätter gränsen för människor, jag vill nog påstå att det snarare är tvärtom.

http://blog.makezine.com/archive/2011/04/if-youre-going-to-kill-it-open-source-it.html 

1 kommentar:

  1. Bra inlägg!

    Detta är så sant så sant. Skall man inte fortsätta med en produkt så kan man ju lika gärna släppa den fri. Det är så många glada hackare/elektronik-personer som skulle driva på utvecklingen helt gratis bara för att dom tycker att det är så fantastiskt roligt med teknik.
    Det hade garanterat kommit fram hur mycket intressant som helst om företagen hade gjort just detta.

    Det är ju till exempel bara kolla på linux mce
    http://www.linuxmce.com/
    Med detta så inser man kraften av att personer sitter och tokhackar bara för att man älskar det och inte för att man skall få mat på bordet.

    /Markus

    SvaraRadera