torsdag 5 maj 2011

Arbetare får inte begå självmord

Jag vet inte riktigt hur man ska kommentera det här. Efter att 14 av arbetarna på Foxconnfrabriken i Kina tagit livet av sig måste nu arbetarna skriva på ett avtal där dom förbinder sig att inte ta självmord. Utanför byggnaden sitter nät monterade som fångar upp dom som försöker genom att hoppa. Orsakerna kan nog också vara diverse ämnen arbetarna får i sig under produktionen av Ipad likväl som de i övrigt miserabla förhållanden som råder. Hursomhelst, läs artikeln. Måste det verkligen gå till såhär?

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1382396/Workers-Chinese-Apple-factories-forced-sign-pledges-commit-suicide.html

4 kommentarer:

  1. Welcome to the machine!
    Helt sjukt! La till en länk till den här bloggen på mitt blogginlägg.

    SvaraRadera
  2. Det är synnerligen egendomligt att de av oss som i slutet av 60-talet och början av 70-talet i någon slags naiv blåögdhet hyllade Kina som ett praktexempel på böndernas och arbetarnas stat idag tvingas bevittna hur samma Kina implementerar den värsta slags råkapitalism som man i sin samma naivitet och blåögdhet trodde var borta sedan förra seklets början!

    SvaraRadera
  3. Sjukt!!!

    Denna länk gör ju inte Kina mer populärt i mina ögon......FyFan på ren svenska.
    http://www.chinahush.com/2009/10/21/amazing-pictures-pollution-in-china/

    Mvh,
    /Markus

    SvaraRadera
  4. Markus, fy f-n. Man tror knappt att det är sant! Karlsson, på den tiden var jag inte med men jag ser ju vad som händer nu!

    SvaraRadera