söndag 29 maj 2011

Bitcoins och google

Jag kan fortfarande inte påstå att jag är säker på bitcoin som koncept men det hindrar mig inte från att se vad som händer.

http://falkvinge.net/2011/05/29/why-im-putting-all-my-savings-into-bitcoin/?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+Falkvinge-on-Infopolicy+%28Falkvinge+on+Infopolicy%29

För er som tröttnat på google och ja, jag räknar in mig själv där, så är detta avsnitt av linux action show bra.

http://www.jupiterbroadcasting.com/8211/bryan-smash-google-las-s16e09/

Ignorera den dåliga musiken och ge dom en chans. Jag har inte använt "produkter" märkta Microsoft på mer än 10 år, det är nog dags att fundera på att göra det samma med Google. Min snart två år gamla n900 börjar visa tecken på att ge upp, den har varit med om en del eftersom jag använder den mer som mobil dator med linux än telefon och det börjar bli läge att se sig om efter en ersättare. Jag vill inte ha en androidmobil, windows phone 7 tänker jag inte ens kommentera, symbian ser lite osäkert ut just nu, så det enda jag kan tänka mig är http://meego.com men då får jag nog ge n900:an en rundsmörjning så den håller ett tag till.

Terrorist.

6 kommentarer:

  1. Nej, jag har också svårt att bestämma mig över Bitcoin (kanske för att jag ännu inte hajat riktigt hur det funkar).
    Men det positiva som jag kan se det nu är att det är
    1) decentraliserat
    2)skapandet av dem inte kräver att någon måste gå i skuld (såsom krediter)
    3)De är permanenta (till skillnad från krediter som ju dör)
    4) De skyddar integriteten

    Det negativa skulle kunna vara att:
    1) Kanske går att hamstra
    2) Om alla använder bitcoin kan det kanske vara svårt att skaffa fram pengar till almännyttiga prylar. Svårt att ta någon skatt på dem

    Men staten brukar ju inte ha problem med att hitta sätt att skatta det mesta på och inget säger ju att inte statliga pengar kan finnas samtidigt bredvid som staten kan ge ut istället för att, såsom nu, sätta sig i skuld med fullständigt påhittade krediter som bankparasitismen hittar på. Då skulle vi knappt behöva ha någon skatt alls och trovärdigheten till en sådan statlig valuta skulle bli större om folk märkte att den gick till något vettigt istället för att, såsom nu, betala på "lån" som bankparasiterna hittat på från intet.

    Spånar bara lite för jag är lite förvirrad ännu :)!

    Ska kolla in din video oxå. Jag kollade in den här förut (runt 42 minuter in börjar de prata om Bitcoin) och det verkar ju vettigt på de flesta sätt.)
    http://www.youtube.com/watch?v=XQPSwA2Itbs

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ungefär det jag kommit fram till också. Hur jag än vrider och vänder på det så verkar det faktiskt vattentätt rent tekniskt. Till och med frågor som vad som händer när kvantdatorer blir vardagsmat verkar vara täckta. (Den första kommersiella har precis sålts)

    Jag har generellt ingenting emot statliga pengar till skillnad från många andra, det som känns mindre motiverande är om jag blir tvingad att acceptera/använda statliga pengar. Kanske är det en barnslig reaktion men allt som innefattar konceptet tvång blir jag genast skeptisk till. Som du säger så är det ju fullt möjligt för exempelvis bitcoins och statliga pengar att samexistera. Jag har någon sorts djup misstänksamhet mot allt statligt eller allt som på något sätt bestämmer över mig (banker exempelvis) och finns det inga alternativ skyr jag det ännu mer. Jag ser dock din poäng i att det faktiskt som det är nu är banksystemet som är problemet, inte staten. Min misstänksamma läggning får mig bara att tro att om det finns sätt att missbruka ett monetärt system så spelar det ingen roll vem som sätts vid rodret, det kommer att hända ändå.

    Den gode cornucopia har nu konstaterat bitcoins vara ett pyramidspel för att källkoden är öppen. Hade den varit hemlig istället som det mesta annat hade han uttryckt sin misstänksamhet mot det och förkunnat bitcoins som pyramidspel för att det inte finns någon inblick i hur det fungerar eller vem som bestämmer. Det stämmer nog att de som först accepterade bitcoins och hjälpte till att få det stort nog för att bli gångbart tjänat en del på det, jag kan dock inte se felet i det ur hans perspektiv. Cornu gillar ju kapitalism i andra former och ger själv "tips och råd" på hur man tjänar pengar på marknaden, vilket bara fungerar om det finns en greater fool någonstans. Pyramidspel kanske?

    För att blända med sin expertis kastade han dessutom in ett rm -rf * också, någon referens till /dev/null hade varit roligare.

    Jag har också en förmåga att ändra mina värderingar snabbt, idag var jag på mitt favoritställe banken och skulle sätta in pengar från en fordonsförsäljning och möttes av konstiga reaktioner, det kan fullt möjligt påverka vad jag skriver idag. :)

    SvaraRadera
  3. Jo, jag tycker också Cornu är lite schizofren.

    Faktiskt tror jag att han plankade det där med Bitcoin delvis från mig.

    Jag skrev att om att Bitcoincoin kunde vara en del av en spekulationsspiral och kl 10 skrev jag i en kommentar till Janne att Bitcoin kanske är ett pyramidspel. Kl 11 skrev han sitt blogginlägg och skrev att Bitcoin var ett pyramidspel för nördar. Men det kan ju vara ett sammanträffande.

    Min argumentering för att det kunde utveckla sig till ett pyramidspel var dock en annan än Cornus:
    "
    En annan pryl med Bitcoin är att det kan misstänkas för att vara ett sätt att skapa ännu ett klassiskt bankparasitpyramidspel. Tänk att allt fler går in i Bitcoin och börjar samla (hamstra) Bitcoin. Då kommer priserna på att köpa in sig i pyramidspelet Bitcoin bli dyrare och dyrare (precis om Falkvige beskriver i sin artikel). När sedan bubblan blåsts upp tillräckligt mycket så säljer de som är insatta i att Bitcoin kommer förbjudas (eller att t.ex krytoskyddet visar sig vara genomträngligt) sina Bitcoin tillbaka mot Dollar eller Euro precis innan bubblan spricker.
    "
    Så då kryptoskyddet verkar helt ointagligt så återstår väl bara att de kommer försöka förbjuda det eller att det kommer konkurrerande system: t.ex som kan skötas genom mobilen - vore smidigt att få tillbaka sin privata plånbok som nu hamnat i händerna på storbankerna - och därmed även mamma staten. Men Bitcoin kan kanske flytta ut i mobilen också, t.ex i Meego som du förespråkar?

    SvaraRadera
  4. Jag råkar veta att det går alldeles utmärkt att köra bitcoin på n900 och meego borde vara lika enkelt:) Dock utan GUI, men det vore inte alltför svårt att bygga ett i Qt. Hela den historien med Nokia och Microsoft skickar tårar längs min kind så Qt tappade jag lite engagemang till tyvärr. Hursomhelst, det går men de första timmarna iallafall är nätkraft ett måste när blockkedjan laddas ned. (En uppenbar nackdel med bitcoin)

    Cornu är tillräckligt smart för att inte argumentera med dig när han märkt att han inte kan vinna något på det, så att ignorera och istället sno dina poänger är mycket enklare! Jag har mer eller mindre medvetet läst Cornu sen han hängde på aktieforumet vcw så jag börjar väl lära mig lite om honom.

    Eftersom han tjänar pengar på sin blogg är det egentligen av mindre vikt VAD han tycker utan mera viktigt ATT han tycker något. Alla Pavlovs hundar kommer sedan att strömma in och generera pengar sålänge han ringer i klockan lite då och då. Till och med de fåtal som inser att han inte alltid vet vad han pratar om genererar pengar åt honom, win win situation.

    Förr eller senare målar han in sig i ett hörn!

    Jag funderar på att byta till wordpress, detta dj*vla blogger. Är wordpress bra? Man kanske borde starta något där vi alla kan skriva? Skulle det inte få större effekt om vi alla gjorde gemensam sak?

    SvaraRadera
  5. Jodå, wordpress är väl ok (bättre än aftonbladets blogg där jag blev censurerad och utkastad i alla fall :)). Jo, det kunde vara bra att göra en joint-pryl. Det finns ju de som retar sig på mitt sätt att skriva så det kanske är bra om det är lite mer "rumsrena" personer som inte bankar bultbräda så mycket som jag gör. Men det är jag en djävel på - banka bultbräda! :)

    Jo, det är lite roligt att anarkokapitalisthänget på Cornu har en ledare som försöker hitta alla möjliga sätt att parasitiskt livnära sig genom att mjölka ett system som de föraktar. Kollar in honom och han skriver stilistiskt bra (även om det innehåller för mycket ekonomiskt fikonspråk ibland)). Men jag tror nog jag är för mycket bultbräde-bankare för att att ska citera något av mig - han omformulerar det till ekonomisk rammelbuljong istället :)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar ditt sätt att skriva Lincoln, det är rakt på sak och no bullshit. Visst är bloggandet ett bra sätt att nå ut men samtidigt har det en förmåga att bli otroligt fragmenterat och verkningslöst när alla driver sitt eget lilla informationskrig på sin egna lilla front. Även om vi alla ser olika lösningar så är ju faktum att de flesta inte ens ser problemet. Det finns ju en hel massa bloggare utspridda som har en del visdom och insikt att dela med sig av men som tenderar att försvinna i bruset av bloggar. Jag vet att det redan finns en uppsjö sajter att skriva på men de flesta attraherar bara redan politiskt aktiva människor, eller har någon sorts agenda som får folk att inte läsa. Jag kan inte påstå att jag vet hur man går till väga för att nå så många som möjligt men jag tror iallafall att individuellt bloggande även om det i sig är bra, inte riktigt når fram. Ser vi till att äga en domän så kan ingen bloggservice censurera eller stänga av någon skribent. Äh, jag vet inte jag spånar bara.

    SvaraRadera