fredag 16 december 2011

Ska sociala medier påverka din kreditvärdighet?

Ordet kreditvärdighet retar mig. Om banken finner att du har fel vänner får du ingen kredit. Hittar dom någonting dom inte gillar på din Facebook, twitter, linkedin eller någon av de andra sociala medierna får du ingen kredit. Om du inte betalar banken underrättar dom alla dina vänner om det i hopp om att du av ren förnedring ska blöda fram pengarna. Betalar du inte får dina vänner också sämre kreditvärdighet likväl som du får om någon av dom inte betalar. Betalar du som en duktig slav övertalar dom dina vänner att bli "kunder" också. F--k off. Snart är det bättre att låna av maffian. Eller, vänta nu...? Nu blev jag förvirrad.

Vill du ha fler skäl till att lägga av med Facebook bortsett från att du trots att det står det på ditt fejjan, inte har 589 vänner, så kan du fundera på vad mer Facebook används till utan att du vet om det, och av vilka? Ordet privat finns inte längre i folks medvetanden. Vad kommer härnäst, skattemyndighetsalgoritmer som går igenom alla bilder med dig på som dina vänner så snällt taggat och letar efter tecken på ett leverne som inte går ihop med din deklaration? Försäkringsbolag hittar en bild när  du röker och ändrar din premie? Är du sjukskriven får du inte se pigg glad och frisk ut och så vidare hela vägen till åsiktsregistrering och hela klabbet. Låter det för jobbigt för snokare att sitta och leta igenom allt? Varje gång du taggas på en bild blir en algoritm någonstans allt säkrare på att känna igen dig från alla möjliga håll så det behövs inte, du och dina vänner gjorde grovjobbet. Nu vägrar jag som sagt använda fejjan så jag vet ärligt talat inte om dom infört automatisk identifiering av personer på bilder ännu, men jag vågar gissa på att det är så. Någon fejjanfanatiker rättar mig nog om jag har fel. Inget är privat på facebook, inga konversationer, bilder eller någonting alls oavsett om det står så.


Let’s take a trip with the Ghost of Christmas Future. The year is 2016, and George Bailey, a former banker, now a part-time consultant, is looking for a 30-year fixed-rate mortgage for a co-op in the super-hot neighborhood of Bedford Falls (BeFa). He has never missed a loan payment and has zero credit card debt. He submits his information to the online-only PotterBank.com, but halfway through the application process, the website asks for his Facebook login. Then his Twitter. Then LinkedIn. The cartoon loan officer avatar begins to frown as the algorithm discovers Mr. Bailey’s taxi-driving buddy Ernie was once turned down by PotterBank for a loan; then it starts browsing his daughter Zuzu’s photo album, “Saturday Nite!” And what was this tweet from a few years back: “FML, about to jump off a goddamn bridge”?
A new wave of startups is working on algorithms gathering data for banks from the web of associations on the internet known as “the social graph,” in which people are “nodes” connected to each other by “edges.” Banks are already using social media to befriend their customers, and increasingly, their customers’ friends. The specifics are still shaking out, but the gist is that eventually, social media will account for at least the tippy-top of the mountain of data banks keep on their customers.
“There is this concept of ‘birds of a feather flock together,’” said Ken Lin, CEO of the San Francisco-based credit scoring startup Credit Karma. “If you are a profitable customer for a bank, it suggests that a lot of your friends are going to be the same credit profile. So they’ll look through the social network and see if they can identify your friends online and then maybe they send more marketing to them. That definitely exists today.”

http://www.betabeat.com/2011/12/13/as-banks-start-nosing-around-facebook-and-twitter-the-wrong-friends-might-just-sink-your-credit/?show=all


Bara för shits and giggles, gamla men sevärda små klipp:


1 kommentar:

  1. Det var enklare på 50-talet...:-)

    http://img822.imageshack.us/img822/5585/unledg.gif

    SvaraRadera