torsdag 8 december 2011

Android, samsung galaxy note, hatkärlek...

Min kära gamla nokia n900 har det sista halvåret inte riktigt varit sig lik. Den brukade vara ett litet kraftpaket på många sätt. Maemo hade riktig multitasking och "poweruser" som jag är så använde jag den faktiskt som dator. Att låta youtube rulla i bakgrunden samtidigt som jag läste/skrev mail, postade på bloggen eller surfade efter något annat var inga som helst problem. Utan att bli alltför nördig så hade den en mängd fördelar såsom att den körde X på linux vilket för mig och mina fellow nerds betydde att det var relativt enkelt att få igång saker som inte fanns från start. Tyvärr har hårdvaran insjuknat och fungerar nu bara högst sporadiskt till min stora sorg. Pansarkänslan telefonen gav har kanske uppmuntrat till mindre öm behandling och direkt skadliga aktiviteter. Jag ger den dock någon sorts medalj för lång och trogen tjänst då jag använt den i jobbet på resande fot över stora delar av landet och inte direkt behandlat den försiktigt. (läs tappat den på betonggolv etc.)

Mitt letande efter en ersättare gick inte så bra. Trots att n900:an hade drygt två år på nacken fanns inget som kom i närheten av vad jag hade vant mig vid men nu blev jag helt enkelt tvungen att skaffa något annat för vad vore jag utan en elektronisk gizmo vid min sida?

Valet blev en Samsung Galaxy Note. Jag är medveten om att jag skiljer mig från mängden när det gäller mina krav på gizmos och att majoriteten nog inte håller med om mina åsikter men jag tänkte ändå ventilera mig lite här.

Jag börjar med det positiva, det måste det ju finnas eftersom jag valde just en Note.


  • Skärmen. Skärmen skärmen skärmen. Den är helt underbar. Att läsa om hur stor den är, den otroliga bildkvaliteten med fantastisk kontrast, upplösningen på 800x1280 ger ingen rättvis bild om hur bra den är. Man måste efter att ha öppnat den lilla kartongen och tagit telefonen i sin hand samla sig efter den första "holy shit" och prova den lite. Att surfa är ett rent nöje, webbsidor kan tack vare skärmen läsas i sin helhet utan en massa zoom, youtube och video är som förväntat helt makalöst. Webbläsaren från samsung är gpu-accelererad och drabbas inte av flashtrötthet som annars har en förmåga att göra allt segt som sirap.
  • Hårdvaran i allmänhet ger ett gott kvalitetsintryck och känns inte riktigt lika pansar som n900:an men inte långt ifrån.
  • Den är SNABB. Utan problem kan den hantera allt man kastar på den inklusive galna saker jag som nörd gör (se nedan)
Eftersom det alltid är roligare att klaga och gnälla på saker så låt oss göra det.

Android. För h-e. Moderna gizmos som den här är rena ferraris mot flertalet av datorerna jag ägt men android stryper effektivt alla försök att utnyttja det. Starta ett youtubeklipp och försök läsa mailet som just ramlade in och poff, webläsaren sätts i inaktivt läge, klippet tystnar och allt det roliga upphör. Med den här otroliga skärmen skulle jag uppskatta att kunna göra två saker samtidigt men nej, no go. Vad värre är och det här gäller android överlag, jag har inte ens administrativa rättigheter till min egen gizmo. Det dryper av märkliga processer jag inte vet vad det är, inte litar på och inte vill ha men jag kan inte döda dom. Det går naturligtvis att fixa genom att "roota" men det ska inte behövas. Det är MIN telefon, kan jag få bestämma tack?

Google. För h-e. Att se till att jag inte blir spårad och lokaliserad och att jag kan använda min telefon utan att allt jag gör sparas av google är ett rejält projekt (och säkerligen lönlöst då det på ett eller annat sätt spåras ändå). Mina kontakter och min kalender synkas hit och dit, google vill att alla mina inställningar inklusive lösenordet till mitt wifinät ska sparas på deras servrar, etc etc. Kanske är jag onödigt motsträvig men jag upplever att jag blir påtvingad allt det här istället för att aktivt välja att låta google och fan vet vem mer ta del av mitt privatliv. Jag har dock faktiskt inte hittat några spår av Carrier IQ i just den här telefonen men det behöver inte betyda att det inte finns, eller att något liknande inte finns.

Det finns dock fördelar med Android. I botten rullar en linuxkärna, vilket betyder att med lite vilja kan man böja till saker som man vill ha dom. Det går faktiskt att köra exempelvis ubuntu eller debian (för den oinvigde så är det linuxdistributioner) genom chroot och få det att rulla parallellt med android. På så sätt kan man köra en riktig skrivbordsmiljö separerat från android. Vill du kan du då på din telefon köra openoffice, bildredigeringsprogram, webbläsare och det mesta annat du kan köra på en riktig linuxdist och faktiskt med Noten:s hårdvara med fullt acceptabel prestanda också, samtidigt som android rullar opåverkat i bakgrunden så du fortfarande har kvar sms, telefoni etc. Om du är riktigt knasig kan du till och med köra en egen webbserver, perl och python, databaser, kompilera saker direkt för målarkitekturen eller vad som nu kan tänkas locka dig. Det är inte fullt så bra som det låter, nackdelen är att android som sagt inte kör X, vilket betyder att det enda sättet att se din glänsande nya fina skrivbordsmiljö är att installera en vncserver och ansluta till localhost med en vncklient. Det gör att även om det egentligen går hyffsat snabbt kan grafiken upplevas lite trött men enligt mig ändå fullt användbart. Vncservern betyder också att du från din dator kan ansluta via vnc och använda din fina lilla linuxdator med mus och tangentbord och en riktig monitor. Skärmdumpen nedan är från min telefon, det är debian med lxde via chroot. Om du blir sugen så måste du kortfattat skaffa rootaccess (gör dig till chef), på valfritt sätt få in busybox (låter dig köra alla spännande kommandon som unixfolket gillar), se till att få in bash (det kanske går ändå men bash är trevligt), skaffa fram eller göra en egen image av debian eller vad du nu vill köra, och fixa några script för att få allt att fungera. Inte helt trivialt men inte helt superomöjligt heller. Webläsaren fungerar också finfint som synes.


Nog med nörderi för idag. Sluta nu läsa här och börja befria era telefoner vilka numer faktiskt är kompetenta datorer och förtjänar bättre än vad dom får!

(Galaxy note får utan några som helst problem plats i fickan, till och med en trång jeansficka.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar