torsdag 4 augusti 2011

(Varning: Filosofi) Finns det någon sanning i religion?

Det här inlägget kanske inte blir så populärt, men popularitet spelar mindre roll för mig.

Jag tänker påstå att de största religionerna inte är någonting annat än ett medvetet sätt att hålla kvar människor i okunskap, ett verktyg helt enkelt. Eftersom jag har rätt att säga och skriva vad jag vill (tror jag iallafall, vi får väl se) så skäms jag inte heller. I religionerna finns inga bevis så jag anser inte att jag behöver presentera några heller. Jag kan medge att viss österländsk tro är lite mer ren i sitt syfte men har dock ändå förvanskats till att komma väldigt nära religion.

 Ni är fria att kalla mig galen, men för den som faktiskt studerar religion på ett icketroende sätt och ser det mer symboliskt så är det lätt att komma till slutsatsen att sanning och visdom faktiskt gömts i skrifterna men på ett sätt som ingen ska förstå. Jag är inte ensam om att tro att historierna faktiskt ursprungligen kommer från någon tidigare civilisation som var mer utvecklad och avancerad än vår, men medvetet förvanskats eller omedvetet missförståtts till vad det blivit nu.

Den uppmärksamme hittar referenser till siffrorna 4,7 och 11 överallt, (i viss mån även 8). Om du inte har reflekterat över detta så är jag säker på att du nu när du fått tipset kommer att hitta dessa siffror överallt, till och med nu i modern tid i vårt "fria" samhälle. I skrifterna har dessa siffror bakats in i allsköns fantastiska historier med djup underliggande symbolik. Religion ska inte tas bokstavligt, vill man försöka förstå är det bättre att låta tankarna vara kreativa och försöka tyda symboliken istället för den bokstavliga meningen av de skrivna orden.

Vår tids vise män, forskarna, har kommit fram till en del underliga saker. Bland annat att det finns totalt 11 dimensioner, varav 4 är dimensioner vi kan uppfatta. Det finns alltså således 7 dimensioner under de 4 som utgör vår rumtid. (Den fysiska värld våra sinnen uppfattar). 8 är då den första dimensionen i de 4 vi upplever. Observera att jag inte påstår att något jag skriver nu är sanning heller, du skapar din egen sanning.

Om du redan nu tycker att jag helt tappat tråden, sluta läsa helt enkelt.

Vissa påstår/tror att universum är tvådelat. I den ena delen finns bara en sorts singularitet, vi, skaparen, eller hur man nu vill uttrycka det. Kom ihåg att vi är långt ute i det okända här, så om jag inte gör det rättvisa med mina ord, ursäkta. Från denna singularitet vilket egentligen är vi, gud, allt, kommer den andra delen av universum. Det här är som sagt ganska djupt så om du inte håller med, förstår eller vill kännas vid det så är det förståeligt. Kanske är det enklast att likna den andra halvan av universum vid en dröm, eller ett sorts hologram. Tänk dig symbolen för evighet, den liggande 8:an. I den ena delen finns singulariteten, i den andra finns hologrammet, illusionen, eller drömmen. Proportionerna blir dock fel, den ena halvan av den liggande 8:an ska vara extremt liten och den andra gigantiskt stor. Tänk dig en ärta på ytan av en planet. Från den lilla ärtan, singulariteten, eminerar det stora universum och vi. Se den lilla ärtan som en individ och den stora delen som individens dröm så blir det kanske enklare. Information strömmar konstant fram och tillbaka genom dessa två, följ strecken i den liggande 8:an så blir konceptet tydligt.

Det är vad påståenden som "vi är alla gud" och "vi är alla en" syftar på. Enkelt uttryckt, vi är vår egen dröm och skapar därigenom vår egen verklighet från den lilla ärtan till den stora delen. Upplevelsen av separation är en illusion. Detta kan vara ett skäl till att universums minsta byggsten inte går att hitta, hur mycket vi än försöker kommer något mindre att uppstå för att inte förstöra illusionen (se oss själva). Samma förklaring kan kanske appliceras på att försöka hitta universums slut, det går inte eftersom det kommer att bli större i takt med att vi observerar och granskar det.

Vetenskapen har som sagt på senare tid kommit fram till ganska fantastiska slutsatser som är minst lika otroliga som ovan teori. Exempelvis har det bevisats att man bara genom att observera ett skeende i själva verket genom handlingen att observera, också förändrar skeendet. (Se exempelvis "the double slit experiment"). Man har också visat att partiklar kan fås att höra samman oavsett avstånd, så att det som görs med den ena partikeln återspeglas hos den andra men direkt motsatt. (se quantum entanglement)

Om du tycker att jag tappat all trovärdighet nu, so be it. För den som blir intresserad, läs exempelvis mer om kvantmekanik, det är otroligt intressant och fascinerande och en bra övning för att vidga sitt sätt att tänka.

Bloggen återgår nu till det normala igen.

4 kommentarer:

  1. Religion är ett Styrmedel för de som besitter makten.

    Vad man tillbett historiskt är Solen. De facto Livets Skapare.

    SvaraRadera
  2. Exakt Vidsynt. Jag tillhör lägret som anser religion vara ett av mänsklighetens största hinder, samtidigt kan jag inte låta bli att studera det. Hur många vet exempelvis symboliken bakom två pelare/torn som man även nu i modern tid hittar överallt? World trade center tornen är kanske det mest kända exemplet även om ytterst få ens reflekterat över någon mening bakom det. Till och med i Sverige kan man hitta det. Folk borde läsa mer.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte särskilt beläst om religioner men tycker att i alla fall att yin-yang symbolen är väldigt intressant som jag ser som att det representerar de ostabila motsatsförhållande som finns i universum. Det (mesta) som finns har en motpol och en motsats till något är en del av att skapa det där något. Ett exempel kan vara om jag förstått big bang teorin rätt och den menar att all materia skapades från ingenting dvs ingenting skapade sin motsats, något. Det vill säga att tänka binärt dvs att tänka antingen eller, tror jag är en ganska dålig modell när man vill få en djupare förståelse för något. Newtons tredje lag om kraft och motkraft kanske kan vara ännu ett exempel på min tanke om att motsatserna finns samtidigt och inte omberoende av varandra, utan det ena finns inte densammas motsats.

    /Nod

    SvaraRadera
  4. Nod, intressant! Beroende på vem man frågar eller var man läser så är det precis vad de två pelarna sägs symbolisera. Förståelsen av det konceptet är ofta vad som symboliseras med någon som står mellan två pelare (Kanye West i videon "power", Harry Potter på bokomslaget som flyger mellan två pelare etc. etc.)

    Kärlek och hat uppfattas som två radikalt olika känslor men är i själva verket olika grader av samma känsla, glädje och sorg likaså. Ljus och mörker, natt och dag. Samma sak kan då appliceras på själ och materia så blir det intressant!

    "If one asks about the worldly, use the paired opposite of the saintly; if asking about the saintly use the paired opposite of the worldly. The mutual causation of the Way of dualities, gives birth to the meaning of the Middle Way. So, for a single question, a single pair of opposites, and for other questions the single [pair] that accords with this fashion, then you do not lose the principle. Suppose there is a person who asks, ‘What is taken for and called darkness?’ Reply and say, ‘Light is the proximate cause and darkness is the contributory cause. When light is ended, then there is darkness. By the means of light, darkness manifests; by the means of darkness, light manifests. [Their] coming and going are mutually proximate causes and become the meaning of the Middle Way.’"

    SvaraRadera