onsdag 16 november 2011

Guld, silver, dollar

Jag vet, det här har jag inte tagit upp på länge nu. Det är helt enkelt för att jag inte är speciellt optimistisk när det gäller guld och silver just nu och för att hysterin blev lite väl stark. Alla silver till månen profeter kanske behövde skakas ut, vad vet jag.

Nåväl.

Jag vill påstå att dollarn tvärtemot vad de flesta säger, ser ut att vilja resa sig upp och slåss. Jag skulle nog våga förutspå dollarrally framöver. 78.20 ser ut att ha brutits vilket borde få dollarbjörnarna att kapitulera. Kasta ett öga på exempelvis en veckochart över dollarindex och se om du kan som jag se att det inte är långt kvar för dollarn att stiga innan den tagit sig tillbaka in i trendkanalen den hållit sig i under flera år men som den ramlade ur i början på året. (Orkar inte klistra in grafer, den som är intresserad kan nog titta efter själv)

Guld... Jag är inte helt övertygad faktiskt. Ett par dagar med ett pris av över 1800 av de amerikanska dollarna skulle få mig att ändra mig men just nu förhåller jag mig skeptisk eller neutral. Om priset ramlar ner under 1750 tänker jag vara tråkig och negativ och och inte alls tycka om guld, så det så.

Silver är jag lika kluven till. Just nu 33.7 om jag läser rätt. 33.80 hade behövt hålla för att undvika att ramla ner ett par dollar eller så i pris.

Om dollarn nu gör vad jag tror, reser sig upp och muckar gräl, watch out, dollarn har mer sting i nävarna än alla dollardomedagsprofeter kanske kan tro.

Jag kan naturligtvis ha helt totalt fel. Jag är en mupp med en dator som via underverket internet givits tillfälle att vädra mina tankar och funderingar. Ingen vid sina sinnens fulla bruk borde lägga någon vikt vid vad jag säger.


By the way, den där Papadimos är tydligen medlem i något som heter Trilateral Commision. Av en slump säger rykten att han Mario Monti visst också är medlem där och kanske till och med ordförande om jag inte har fel. Vad är det dom gör nu igen i den där klubben? Trigonometri? Trianglar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar