måndag 4 juli 2011

Varför vi inte kör bilar drivna av väte

Pratar denne man strunt?


Det finns säkra sätt att lagra väte, exempelvis med hjälp av behållare med metallhydrider. Enkelt uttryckt så binder metallpulvret i behållaren vätet så att behållaren blir säker. Genom uppvärmning får man behållaren att avge väte. Du kan köpa sådana behållare exempelvis här:

http://www.hydrogencomponents.com/hydride.html

4 kommentarer:

  1. Svamlet om CO2 är tyvärr något som han tar upp som ett skäl att gå över till H2.
    Men om man taktiskt ser det som så, att ja-ja låt dom använda det skälet, för det kostar ju inget iaf när man gått över till H2.
    Tackar för infon om lagringsmetoden. Gammal känd teknik (som Olof Tegström använde i sin Saab för 30 år sen), men som nu verkar ha blivit riktigt bra, och inte längre tokdyr.
    Nu kommer jag att kunna förverkliga mina H2-ambitioner, för alstringen av H2 har jag löst. Det var bara lagringsproblemet kvar :-)

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får till det med H2! Jag är också inne på samma ambitioner som du (antar jag) men har ännu bara börjat studera och planera. Det finns mycket trams och nonsens märker man när man börjar läsa, men också mycket godsaker att ta till sig. Stan Meyer påstog som du säkert läst om, att han byggde något han kallade wfc, water fuel cell, som enligt honom inte använde elektrolys. På något sätt använde han högspänning med PWM så att väldigt lite energi krävdes för att få vattnet att sönderfalla. Meyer dog ju tyvärr men en svensk vid namn Ted Zettergren påstås ha återskapat Meyers teknik. Hursomhelst, det svåraste verkar vara att hitta pålitlig information!

    SvaraRadera
  3. Det finns en annan svensk som är inne på samma linje, att dela på H2O, med mindre energi än man sen får ut av de bägge gasernas specifika energi. Han använder inte riktigt samma teknik som Meyers, utan nyttjar en viss frekvens så att självsvängning uppstår, och molekylen delar sig. Resultat så långt ca 2,8 ggr input.
    Låter ju för bra för att vara sant, men när man räknar på det så räcker det inte till för att det skall vara riktigt bra. Lite ont om plats här att förklara, men ta då den producerade H2 till en riktigt effektiv kolvmotor med verkningsgrad 40%,som driver en generator med 80% verkningsgrad, så inser man att den producerade elenergin precis räcker till att få systemet att gå runt, alltså ingen netto-el. Dock "gratis" värme ifrån kolvmotorns kylning.
    Finns mer att förklara, men via bloggen är nog inte rätt medium.

    SvaraRadera
  4. Intressant! Om du känner för det så diskuterar jag gärna mer, du hittar e-post adressen längst upp till höger här på bloggen! Känn dig fri att skriva en rad, eller finns det något annat ställe att diskutera sånt här?

    SvaraRadera