fredag 15 april 2011

Hur man krånglar till en enkel odling

För att göra det lite roligare att odla saker så bestämde jag mig för att bygga ett litet prototypbevattningssystem. Pengar är som bekant alltid surt att bli av med så jag körde budgetvarianten, tog en gammal arduino jag hade liggande, en spolarvätskebehållare med pump från en bil, ett prototypkort och lite kringkomponenter från bra att ha högen, två spikar som fuktmätare i jorden, två skruvar i botten på vattenbehållaren för vattennivåavkänning så pumpen inte kan gå torrt, lite slang från macken och hey presto... Ett fungerande bevattningssystem som ännu bara fått förtroendet att vattna en blomma.

Ska vi se om någon påpekar att det är overkill med en arduino?

5 kommentarer:

  1. Det va inte illa! Själv är jag massmördare av blommor! Lyckas t.o.m ha död på garderobsblommorna någon sa var odödliga. Kanske skulle funka bättre med din pryl?

    Förresten tror jag att jag t.o.m skulle kunna ta död på eterneller - en gång till!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har lite samma syndrom. Det är väldigt lätt att helt enkelt glömma bort de stackars blommorna. Planen är väl att utöka den lilla prylen till flera separata bevattningspunkter om det visar sig fungera. Finns dränkbara pentrypumpar på biltema för under hundralappen! Skoj litet projekt är det iallafall.

    SvaraRadera
  3. Dränkbara blommor kanske också är ett alternativ? Ett akvarium med massa gröna växter i som fylls på när nivån sjunker för mycket - inga fiskar; de lär dö ganska fort. Men blomsterakvarium - det borde vara svårare att ta död på, eller?

    SvaraRadera
  4. Det är nog allra enklast ja :)

    SvaraRadera
  5. En garderobsblomma har nu överlevt 3 år hos mig.
    Annars så rekommenderas eterneller och tyg/plastblommor.

    @Lincoln.....jag fick ett gott råd i blomsteraffären där jag köpte garderobsblomman.....Vattna den ALDRIG oftare än var tredje vecka. Jag väntar alltid minst 3 veckor mellan vattningarna hor torr den än verkar vara. Har funkat bra hittills.

    Janne

    SvaraRadera